Ayutthaya

22 maart 2017 - Ayutthaya, Thailand

Ayutthaya bezoeken wij in tweeën. Zaterdag, 18 maart, hebben wij in de ochtend nog het Jeath War museum in Kanchanaburi bezocht. Helaas werd het een teleurstellend bezoek. Het museum voldeed niet aan de verwachtingen. Er zat totaal geen samenhang in het ten toon gestelde. Ook was alles slecht onderhouden. Sommige spullen zaten onder een dikke laag stof, vitrinekasten waar het glas verweerd was. Nee, dit had geen meerwaarde op hetgeen wij al gezien hadden tijdens ons bezoek aan de Hellfirepas. Het enige positieve eraan was dat wij de tijd konden overbruggen naar het vertrek met de minivan naar Ayutthaya.
Aan het eind van de middag arriveerden wij in Ayutthaya alwaar wij allerhartelijkst door onze gastvrouw van het Chommuang guesthouse werden ontvangen. Alles werd ons vriendelijk uitgelegd en via een plattegrond kregen wij een aantal tips mee. Het eerste complex wat wij bezochten was Wat Phra Mahathat. Dit konden wij lopend doen. De tempel is waarschijnlijk eind 14de eeuw gebouwd en de overblijfselen geven een goede indruk hoe groots deze tempel is geweest. De ondergaande zon zorgde daarnaast voor warme kleuren en de entree was om duistere redenen ook nog gratis. Wat een mooi cadeautje was deze middag. Wij hebben er erg van genoten zoals wij de hele reis al doen. Na het diner over de markt teruggelopen en relaxed in ons guesthouse. Zondagochtend zijn wij met de trein uit Ayutthaya vertrokken. Onze bestemming was Pak Chong waar wij anderhalve dag met Greenleaf Tours een jungletour maken door het Khao Yai National Park. Daarvoor later meer.
Inmiddels is het dinsdagavond en zijn wij weer voor een middag terug in Ayutthaya. Met de fiets hebben wij een rondje tempels gemaakt. Ondanks het warme weer is het op de fiets goed uit te houden. Wij hebben genoten van Wat Phra Si Sanphet met zijn prachtige Chedi’s, Wat Phra Ram en Wat Chaiwatthanaram. Alles is even fotogeniek. Je kan er geen genoeg van krijgen, zo mooi, zo Aziatisch, zo niet Hollands. Heel bijzonder om hier als kaaskop doorheen te lopen. De combinatie van twee maal een halve dag is genoeg om de mooiste tempels te bezoeken. Je kan wel zien dat deze voormalige koningsstad in de hoogtijdagen een belangrijke plaats innam in de Thaise/Siamese geschiedenis. Ook leuk om te vermelden is dat wij met een lokale boemeltrein gingen. De trein was afgeladen met locals maar wij hebben enorm veel lol gehad met elkaar. En dat voor 1,25 Euro voor een traject van 130 km. Op het moment van schrijven wachten wij op de nachttrein naar Chiang Mai. Als alles goed verloopt komen wij woensdagochtend rond 09.00 uur aan.

Sawasdee,
Coen en Lia

1. Tina:
    22 maart 2017
    Leuk om jullie vele avonturen te volgen. Genieten geblazen!
    Groetjes
    Rinus en Tina
  2. Magda:
    2 april 2017
    Wat een prachtige foto's!