Hué en Hoi An

10 april 2015 - Hoi An Ancient Town, Vietnam

Het is inmiddels vrijdag, 10 april, en wij liggen heerlijk aan het strand An Bang Beach. Maar tussen ons vertrek uit Sapa en het strand bij Hoi An zit nog het één en ander.

Omdat wij dinsdag al vroeg vanuit Sapa in Hanoi aankwamen hebben wij eerst nog ontbeten in ons hotel en daarna een wandeling gemaakt. Op het verste punt natuurlijk werden wij overvallen door een tropische hoosbui. Snel schuilen en met ons nog vele anderen waaronder veel schoolkinderen. Bij het mausoleum waren die dag ontzettend veel schoolkinderen. De wachtrij bedroeg vele honderden meters en waarvoor? Geen idee. Ik weet wel dat wij geluk hadden dat wij er 2 weken geleden maar met 10 personen in de rij stonden. De vlucht naar Hué duurde maar een uurtje en het was meteen zonnig en warm toen wij uit het vliegtuig stapten. Met de bus naar het centrum en vervolgens was het nog een klein stukje lopen naar hotel Romance. Een prima hotel met zwembad, goede service en een uitgebreid ontbijtbuffet. Het was daar prima toeven. Meteen de fiets gepakt en naar de Parfume Pagoda gefietst. Dwars door het drukke scooterverkeer van Hué was dat al een belevenis op zich. Maar hoe verder wij van het centrum afkwamen hoe rustiger het werd. De pagode ligt aan de Parfume River en het ruikt er ook echt zalig door de bloesem/bloemen van de bomen. De pagode ligt mooi en is aan Boedha gewijd. Dit gedeelte van Vietnam kent in ieder geval veel Boedhisten. Deze tempel wordt nog steeds door monnikken en leerlingen bewoond. De pagode en tempel zijn vrij te bezichtigen en zijn de moeite zeker waard. In de schemering zijn wij terug gefietst. Zonder verlichting rijden vonden wij niet zo'n prettig idee hoewel ze dat bij bosjes doen, ook de scooterrijders. Fietsen inleveren dan maar en te voet het centrum in, nou ja centrum. Hué heeft geen levendig centrum waar je gezellig gaat eten en/of drinken. Toch aan de hand van lonely planet, Vietnam insight en tripadvisor een 'restaurantje' gevonden dat niet ver weg lag. Het zag er niet uit maar lekker dat het was. Prima keus. Rondje bij de citadel stelde tijdens de avond(sfeerloos) niet veel voor dus terug naar het hotel en daar ons verslag van Sapa gemaakt. De volgende dag, woensdag, naar de Citadel. Het was zeer warm en binnen de kortste keren liep het zweet over de rug. Voor het eerste gedeelte naar de Citadel hadden wij een riksja genomen. Scheelde weer wat energie. De Citadel met de verboden purperen stad is groot en bevat de paleizen en tempels van de keizers. Alle informatie staat er goed in het engels aangegeven. Helaas is een groot gedeelte in 1968 tijdens het Tet-offensief verwoest. Hetgeen er nu nog staat is of wordt gerestaureerd. Gelukkig hebben de Vietnamezen inmiddels wel door dat ze het culturele erfgoed moeten koesteren al zijn er wel veel tijd en geld mee gemoeid zijn. De verboden purperen stad was alleen toegangelijk voor de keizer en zijn familie. Door middel van maquettes wordt duidelijk gemaakt hoe de Citadel eruit heeft gezien. Uiteindelijk hebben wij daar dik 3 uur door gebracht en was het heel indrukwekkend. Mooie foto's kunnen maken van een cultuur die wij van huis uit niet kennen. 's-Middags op de fiets naar de Nguyen tombes. Van de Nguyen dynastie zijn er 9 keizers bijgezet in de vallei. Op onze fietsen zonder versnelling was het stevig doortrappen door de hellinkjes die op onze route lagen. Uiteindelijk hebben we het bij de tombe van Tu Duc gehouden. Dit was de langst regerende keizer, 36 jaar, van de Nguyen-dynastie. Het was interessant om dit te zien. Ook hier worden weer tempels gerestaureerd. Door het warme weer waren wij toe aan een verkwikkende duik in het hotelzwembad dus terug op de fiets. Op een spotgoedkoop en heerlijk diner bij Nina's Cafe 's-avonds na niets meer gedaan en lekker met een biertje uit de minibar geluierd.

Gisteren, donderdag, werden wij door een chauffeur en gids opgehaald voor onze transfer naar Hoi An. De rit voerde ons via de Hai Van-pas en de Marble Mountains naar Hoi An. Onderweg vertelde de gids het één en ander over de omgeving en de cultuur. Ook werd er diverse malen gestopt voor een fotomoment. De Hai Van-pas was tijdens de franse overheersing en tijdens de Vietnamoorlog een belangrijk strategisch punt. Naar het noorden toe had je zicht richting Hué en naar het zuiden toe zicht op Danang en Hoi An. Bij de Marble Mountains hebben wij ook een stop gemaakt met daaraan een onvermijdelijk bezoek aan een marmer werkplaats en winkel. Zeker heel mooi maar niet voor ons. De berg Thuy Son(water) dan maar beklimmen. Op de berg zijn een paar mooie tempels en Pagodes. De tempels en grotten zijn vooral ter ere van Boedha. Wij hebben de grot naar de hel bezocht. Niet handig als je naar de hemel wil. Ook hier gaf de gids een uitgebreide uiteenzetting hoe het Boedhisme in elkaar steekt. Zeer informatief. Na de afdaling weer snel in de airco gekoelde auto want wat was het heet, pfff. In één streep ging het naar Hoi An en werden om 13.00 uur bij ons hotel afgezet. Hotel Vinh Hung 2 is een prima hotel maar hier en daar gedateerd. Wel een lekker zwembad erbij. Verder een prima service. Na aankomst meteen wat gegeten en een kostuum voor Coen laten aanmeten en voor Lia een prachtige jurk. Het resultaat is op moment van schrijven nog niet helemaal bekend. Wij krijgen nog een tweede pasmoment. Daarna het zeer sfeervolle oude centrum in. Fantastisch zeg, het tegengestelde van Hué. Leuke smalle straatjes, cafeetjes, restaurants, tempels, oude huizen en souvenirwinkels. 's-Avonds verlichten vele lampions het centrum. Het is er druk maar nog niet overvol. Dit is een heerlijke bestemming om een aantal dagen te verblijven. Op sommige terrassen kan je een groot tapbiertje krijgen voor het geweldige bedrag van 17 cent. Voor het bedrag wat ik in Nederland voor één biertje betaal val ik hier total loss van mijn kruk af haha. Vandaag, vrijdag zijn wij met de fiets naar An Bang Beach geweest. Al fietsend door de rijstvelden bereik je het strand in 20 minuten. Heerlijke luierdag gehad op de ligbedden van één van de plaatselijke restaurantjes. Hapje en een drankje en af en toe een duik in een ruige zee. De zon brandde volop dus de parasol was geen overbodige luxe. Het zand was snoeiheet maar de temperatuur van het water kostelijk. Vanwege het pasmoment van onze maatkleding op tijd terug. Ook nu weer 2 bijzondere gelegenheden bezocht. De eerste was het Reaching Out Terrace. Uitstekende koffie en thee maar er wordt daar niet gesproken. Je andere zintuigen worden daardoor geprikkeld. De communicatie gebeurt door gebaren en blokjes met steekwoorden die op tafel liggen. De bestelling doe je door middel van briefjes. Heel apart om mee te maken. De tweede was het restaurant Streets. Daar worden straatjongeren getraind en gecoacht voor een baan in de horeca. Een uitstekend project en alleen daarom al een bezoek waard. Het eten was er ook uitstekend. Vooral het kokosijs was verrukkelijk. En nu liggen wij op onze hotelbedjes te relaxen. Hoewel bedjes, het zijn allemaal kingsize bedden. Je verdwaalt er zowat in. Nog 2 dagen genieten in Hoi An. Hopenlijk krijgt google geen gelijk want dan hebben wij de komende dagen regen en dat terwijl My Son nog op het programma staat. Maar goed, niet op de zaken vooruitlopen.

Chào buõi tõi,

Coen en Lia.

1. Tante Henny:
    12 april 2015
    Coen en Lia, wat een fantastische tijd maken jullie mee in Vietnam. Geniet ervan!!!!!
  2. Coen en Lia:
    15 april 2015
    Dank je wel tante Henny. Wij genieten waanzinnig. Wat een belevenis.