Saigon en de Mekong Delta

18 april 2015 - Mui Ne, Vietnam

Saigon en de Mekong Delta

Tsja, wat moet je nu over Saigon of zoals de overheid het wil Ho Chi Minh-stad zeggen. Het is een zeer grote stad met 12 miljoen inwoners en 8 miljoen scooters. Ongelooflijk wat daar rond rijdt. Gelukkig is er veelal respect voor verkeerslichten zodat je rustig kan oversteken. Daar waar ze niet zijn, is het gaan en rustig doorlopen. Iedere keer weer een avontuur maar we zijn er aan gewend geraakt. Saigon is duidelijk welvarender dan Hanoi maar heeft niet de sfeer van Hanoi. Dat is toch authentieker gebleven.

Dinsdagochtend werden wij opgehaald voor excursie naar de Cu Chi tunnels. De tunnels liggen 30 kilometer buiten Saigon en werden tijdens de Vietnamoorlog gebruikt door de Vietcong. Het gangenstelsel heeft een totaallengte van 250 kilometer. Destijds hebben er 60.000 mensen in de tunnels geleefd. De Vietcong schuilde daar voor de Amerikanen en pleegde van daaruit ook hun guerilla-aanvallen. Het gangenstelsel was voorzien van keukens waarvan de rook, op een ingenieuze wijze werd afgevoerd. De luchtverversingskanalen waren in de vorm van een termietenheuvel gebouwd. Ondanks dat was het in de tunnels bedompt en warm. Wij hebben dat zelf aan den lijve mogen ondervinden. En dan moet je nagaan dat het stuk tunnel welke wij door mochten, aangepast is aan de westerse toerist. Het was een informatieve excursie ondanks dat de gids onduidelijk engels sprak. Zeker de moeite waard. In de middag zijn wij op eigen gelegenheid naar het War Remnants Museum geweest en daar raak je wel even onder de indruk van de tijd tijdens de Vietnamoorlog en de gevolgen daarvan. Door middel van een grote fototentoonstelling wordt jou een beeld geschetst. Ondanks dat het door de bril van communistisch Vietnam wordt getoond is het erg indrukwekkend en wordt je er even stil van behalve een stel kwetterende Chinezen natuurlijk. Ook naar de Pagode van de Jadekeizer geweest. In de pagode hangt een dikke mist van wierookspiralen. Er staan een aantal houten beelden en houtsnijwerken die de 10 treden van de hel beschrijven. Als je op treden 10 beland heb je het niet goed gedaan. Verder vonden wij de pagode niet opvallend mooi. Op de terugweg in een echt Vietnamees restaurant gegeten. Ze spaken totaal geen engels terwijl de menukaart toch ook in het engels was. De babylonische spraakverwarring leidde ertoe dat wij niet het eten kregen wat wij hadden besteld. Een kniesoor die daar op let. Het was er spotgoedkoop dus niet zeuren. Op tijd naar bed gegaan want woensdag werden wij om 08.00 uur opgehaald voor de 2-daagse excursie naar de Mekong Delta.

De Mekong Delta was weer zo'n pracht ervaring. Drie uur in de bus zitten was het meer dan waard. Onze gids, die zeer goed engels sprak, vertelde aan één stuk door over rituelen en gebruiken van Vietnamezen. En ook over de verschillen die zijn er zijn tussen bijvoorbeeld mensen uit het noorden en mensen uit het zuiden. In de Mekong Delta zijn wij in Cai Bé aan boord van een soort open rondvaartboot gestapt. De omgeving is schitterend, zo anders dan wij gewend zijn. Veel palmbomen, fruitbomen en natuurlijk de rijstvelden. Op één van de eilandjes kregen wij fruit te proeven waar wij nog nooitvan hadden gehoord; jack fruit, rosé appel, dragoneye fruit, ladyfinger banaan, allemaal erg lekker. Na een korte wandeling waarbij je het fruit volop in de bomen ziet hangen. Verser dan vers kan niet. Hierna ging de vaartocht door de delta verder. Op een andere plek in de delta kregen wij demonstraties te zien hoe gepofte rijst, rijstnoedels met caramel, rijstsnoepjes en rijstwijn en slangenwijn wordt gemaakt. Natuurlijk van al deze heerlijkheden geproefd hoewel de rijstwijn uit Sapa veel beter smaakte. Bij een alligatorfarm werd de lunch genoten. De alligators werden ook nog gevoerd maar de meeste bleven in de zon liggen. De pancakes die wij kregen waren machtig en lekker. De vietnamezen weten wel wat lekker is. Om wat caloriëen te verbranden op de fiets gestapt voor een mooi rondje in de omgeving. Wederom zie je overal het onbespoten fruit hangen en krijg je een goede indruk hoe de mensen daar wonen. Dan zijn wij toch maar rijk bedeeld. Klagen zou niet ons woordenboek thuis moeten horen. Via een lokale veerpont weer bij onze boot beland voor het vervolg van onze tocht richting Can Tho. De vaartocht leverde weer verschillende prachtige plaatjes op. Dat was echt genieten. In het donker arriveerden wij in Can Tho, ingecheckt, gegeten, kleine wandeling en naar bed.

Donderdag, 16 april, ging de wekker om half zes (!!!!) zodat wij om zes uur naar de drijvende markt in Can Tho konden vertrekken. Na een half uur kwamen wij daar aan en het is erg leuk om te zien hoe er handel wordt gedreven. Het aanbod is wel seizoensafhankelijk. Nu werd er veel ananas, meloen, banaan, pompoen, zoete aardappel en wat klein fruit zoals Jack fruit aangeboden. Her en der liggen de schepen en daar vaar jij als toerist tussendoor. Natuurlijk ook verse ananas gegeten. Daarna terug naar het hotel voor het ontbijt en de lange terugreis naar Saigon. Maar één ding staat vast, de Mekong Delta is het absoluut waard om te bezoeken. En de gids die wij hadden was super. Alles was wederom goed geregeld door Riksja travel/Asian travels.

Terug in Saigon hadden wij nagenoeg de hele middag en avond die wij zelf in konden vullen. Wij besloten om naar het paleis der hereniging te gaan. Dit was het paleis waar de laatste Zuid-Vietnameese president heeft gewoond. De huidige machthebbers hebben in de staat zoals het 1975 werd aangetroffen gelaten om daarmee de decadentie van de toenmalige Zuid-Vietnameese presidenten aan het volk te tonen. Wij vonden de decadentie nog wel meevallen maar dat zal wel komen omdat wij andere maatstaven hebben. Onderweg daar naar toe sloot een duits echtpaar van de Mekong-groep aan en wij hebben gezamenlijk nog een hele leuke middag en avond gehad. Lekker biertje gedronken en heerlijk gegeten na tip van Sandra. Vrijdagochtend ging de wekker alweer vroeg. Om half zeven in de morgen vertrok onze trein naar Phan Thiet. En nu, zaterdag, liggen wij dus aan het strand van Mui Ne. Strakblauw, heerlijk zwembad en de zee voor de deur. De temperatuur van het zeewater is een graad of 25. Het is tijd om alle indrukken te laten bezinken.

Groetjes, Coen en Lia.

1. Tante Henny:
    18 april 2015
    Coen en Lia, wat een belevenis Vietnam.
    En nu lekker relaxen in zee en genieten van de zon.
    Lieve groet tante Henny
  2. Coen en Lia:
    18 april 2015
    Het moet nog even bezinken tante Henny maar dit is een onvoorstelbaar mooi avontuur geworden.
    Lieve groeten van Coen en Lia.
  3. Anton en Ada:
    18 april 2015
    Tjonge Coen & Lia, erg mooi wat jullie meemaken en allemaal te zien krijgen. We zijn benieuwd naar jullie foto's en verhalen.

Groetjes Anton en Ada
  4. Coen en Lia:
    18 april 2015
    Maak dan maar een avondje vrij Anton en Ada. Want als wij eenmaal losbarsten houd het niet meer op.
  5. Menja en Jan:
    19 april 2015
    Overweldigend, wat een belevenissen en indrukken. Nu inderdaad alles even laten bezinken. Vanuit Capetown alle goeds toegewenst voor de resterende dagen!
  6. Ine:
    19 april 2015
    Het is net of ik mee op reis ben
  7. Coen en Lia:
    20 april 2015
    Menja & Jan, veel plezier in Zuid-Afrika. Geniet ervan. En Ine, dan is mijn doelstelling bereikt haha.. Wij beleven er veel plezier aan.