Einde van de Ramadan

20 april 2023 - Yogyakarta, Indonesië

Donderdag, 20 april, is de laatste dag van de Ramadan. In West-Java eindigt het om 18.00 uur. Je voelt en ziet de opwinding toenemen. Sommige attracties zijn gesloten en dat zal de komende dagen bij meer attracties het geval zijn. Wij stonden vanmorgen voor een tweede keer voor een gesloten deur bij fort Vredenburg. Jammer maar daar is overheen te komen. Wat wel heel fijn is, is dat de voorganger van de moskee je om half vier niet meer je bed uittrommelt met de oproep voor het ontbijt.
Omdat fort Vredenburg gesloten was, zijn wij naar het atelier, waar de wayangpoppen worden gemaakt, gegaan. Hier hebben wij zoals eerder vermeld een wayongpop gekocht. Een leuk aandenken aan Java. In verband met renovatie was de ondergrondse moskee gesloten. Dat was wel jammer want dat zag er op de plaatjes bijzonder uit. Als alternatief hebben wij voor het Sonobudoyo museum gekozen. Het museum verteld iets over de Javaanse cultuur. Uiteraard komen de batik en de wayangpoppen aan bod. Maar er is ook aandacht voor het gebruik van de kris, traditionele kleding, sieraden enz. Het museum zag er ook verzorgd uit en dat hebben wij wel eens anders meegemaakt in Azië. De rest van middag hebben we bij de homestay gezeten en met Yuni en Deni van de staff zitten kletsen. Met Claudia en Roos hebben wij 's-avonds wederom lekker gegeten bij Mediterranea. Dat was heel gezellig en het eten was weer top. Deze topkwaliteit kost je dan omgerekend 10 euro per persoon. In Nederland ben je het viervoudige kwijt. Bij de ijssalon hebben wij ons toetje genomen en daar kwamen wij Wouter en Melany ook tegen. De zaak zat stampvol en dat is natuurlijk een goed teken. Bij de homestay hebben wij nog een tijdje met Claudia en Roos zitten kletsen. Daarna was het wachten op ons vertrek. Vanwege de feestelijke afsluiting van de Ramadan hielden wij al rekening met het drukte in het verkeer en regeldeal vroegde taxi. De eerste taxi kon, vanwege een grote optocht door de wijk, ons niet eens bereiken dus hebben wij eieren voor ons geld gekozen en zij eerst de drukte van de festiviteiten uitgelopen en bij een doorgaande weg gaan staan. Taxi nummer twee dan maar. Mooi, die zit maar 4 minuten bij ons vandaan. Jammer dan, hoe langer wij wachtten, des te verder hij bij ons vandaan ging. Wat die koekenbakker allemaal aan het doen was, geen idee maar toen de wachttijd naar 20 minuten was opgelopen de taxi gecancelled. Wij begonnen hem toch wel een beetje te knijpen. Komen wij nog wel op tijd op het station. Weer een andere positie ingenomen en taxi nummer drie. En ja hoor, na één minuut stond hij al voor onze reis en waren wij ruim op tijd voor de nachttrein. Wi hadden businessclass geboekt maar wij denken dat ze daar iets anders onder verstaan als wij. De verwachtte fauteuils waren oncomfortabele banken. Toch hebben wij nog wat uurtjes kunnen slapen. Het drukke en warme Yogyakarta hebben wij achter ons liggen maar daar en in de omgeving kan je je makkelijk nog een paar dagen extra vermaken. Wij hebben enorm van Yogyakarta genoten. Hier scheiden ons de wegen van onze reisvrienden. Dat was wederom een bevestiging hoe leuk backpacken is en voor een verblijf in een homestay te kiezen.