Dag 2, Bangkok

13 maart 2017 - Bangkok, Thailand

Vanochtend ging de wekker al om kwart voor zes. En dat op een vakantiereis. Maar de reden was heel eenvoudig. Wij gingen met een fietstocht mee, georganiseerd door Co van Kessel. Een legendarische naam bij de backpackers en overige Nederlandse toeristen. Co zelf is niet meer. Hij is in 2012 overleden maar zijn team is verder gegaan. Om 07.00 uur startte de tour. Met goede fietsen werden wij door de steegjes van Chinatown geleid. We kwamen op plekken waar je normaal gesproken niet zo snel zal komen. Vlak langs eetkraampjes, markten en vijfdehands auto-onderdelen zigzagde wij door Chinatown. Een geweldige belevenis en zeer leuk om te doen. Met een pontje werden wij over de Chao Phraya Rivier naar de wijk Thonburi gebracht. Een slaapwijk volgende gids. Ook nu weer werden wij kriskras via kleine steegjes naar een tussenstop geleid. Bij een lokaal supermarktje kregen wij wat te drinken en wat te snacken. Daarna weer verder naar een tempel die door de koninklijke familie wordt gesponsord. Onderdelen van de tempel werden gerestaureerd en er was een grote Boeddha te vereren. Hierna werden wij met een longtailboot naar een groen gedeelte van Bangkok gebracht. Wat een rust vergeleken met het centrum. Over smalle fietspaden, langs kokospalmen, bananenbomen en paksoi reden wij door een stukje Bangkok wat je niet zo snel in zo’n metropool verwacht. Daarna verder met de longtailboot naar ons lunchadres gebracht. Daar kregen wij een heerlijke Thaise maaltijd voorgeschoteld waar iedereen van genoot. Het laatste stukje was ook weer met de longtailboot en een paar honderd meter op de fiets. Na vijf uur eindigde onze tocht. Een geweldige ervaring rijker en een aanrader voor iedereen die nog een keer naar Bangkok gaat. Met de Chao Phraya River Express zijn wij over de rivier terug gevaren naar een punt vlakbij ons hotel. Die boot is een goedkoop en uiterst effectief middel om je in Bangkok te verplaatsen. Voor 42 cent per persoon werden wij dwars door de stad vervoerd. Omdat wij gisteren kort tijd hadden om het Grand Palace te bezoeken dachten wij deze vandaag te bezoeken. Niet dus, vanaf 13.00 uur gesloten. De kleding van de overleden Koning Bhumipol werd uitgerekend vandaag gewisseld van winterkleding in zomerkleding. Tot december ligt de overleden koning in een privéruimte van de koninklijke familie van het Grand Palace opgebaard. En dat betekent echt privé. De bevolking kan hem niet meer zien. Daarna wordt hij gecremeerd. Het alternatief werd de tempel Wat Arun. Ondanks dat de centrale prang in de steigers staat was het zeer de moeite waard. Voor het geld hoef je het niet te laten. De entree kost je maar 50 Bath, omgerekend 1,40 Euro. Alle prang zijn met porceleine mozaïek verfraaid. De wind laat vele bellen klinken waarmee de prangs zijn opgesierd. Omdat de klok ook hier doortikt werd het tijd om de dorst met een biertje te verdrijven. Wederom de Chao Phraya Express boot genomen en bij de Geckobar de vermoeide ledematen rust gegeven. Buiten douchen, eten en drinken niet veel meer gedaan. Het was genoeg voor deze dag. Zo ook met dit verslag. Morgen een nieuwe dag.
Sawasdee, Coen en Lia.

1. Tina:
    13 maart 2017
    Lijkt me zeker een bijzondere ervaring fietsend door Bangkok! Dan kom je nog eens ergens! Nog veel plezier
  2. Menja en Jan:
    13 maart 2017
    Bijzonder hoor, zo'n dag beleven en dan finishen in de Geckobar; what's in a name? Het biertje zal er niet minder om gesmaakt hebben . . . .
  3. Renée:
    13 maart 2017
    Pas twee dagen onderweg en al heel veel gezien en gedaan. De Haantjes zijn weer op pad. Leuk om jullie te volgen. Geniet samen!